Lentekriebels!

Vandaag is officieel de lente begonnen. Je zou het misschien niet denken als je naar buiten kijkt, maar op sommige plekken beginnen de krokussen al op te komen. Misschien merk je wel dat je meer energie krijgt of dat je zin hebt om je handen uit de mouwen te steken en lekker aan de slag te gaan met de voorjaarsschoonmaak of de babykamer. Of ben je vooral vermoeid en kun je wel wat hulp gebruiken om te ontwaken uit je winterslaap?

De lente staat symbool voor een nieuw begin, groei en verandering. Volgens de oosterse geneeskunst zijn de energiebanen (meridianen) van de lever en de galblaas het meest actief tijdens de lente en elk ander nieuw begin, zoals een zwangerschap. In jouw buik vindt ook een enorme verandering en groei plaats: de ontwikkeling van twee cellen tot een compleet mensje.

Wil je energiek de lente in? Schud dan de winterblues van je af en neem een aantal minuten de tijd voor een strekking uit de Do-In yoga om je lente-energie te laten stromen.

Strekking voor de lever- en galblaasmeridiaan

  • Ga zitten op je mat en strek je benen recht voor je uit. Plaats je voeten uit elkaar, zodat je benen in de vorm van een ‘V’ liggen. Flex je voeten, zodat de tenen een beetje naar je toe wijzen.
  • Zorg ervoor dat je goed op je zitbotjes zit. Trek als het nodig is met je handen je billen (‘zitvlees’) een beetje opzij. Vind je het lastig om in deze houding rechtop te zitten of merk je dat je onderrug bol wordt? Gebruik dan een klein kussentje of een opgevouwen handdoek onder het randje van je billen.
  • Let erop dat je benen en knieën ontspannen zijn. Maak eventueel gebruik van kleine kussentjes onder je knieën om ze te laten rusten en ondersteunen.
  • Maak nu lengte in je wervelkolom door het hoogste punt van je hoofd (je kruin) naar het plafond te strekken en je kin een beetje in te trekken. Houd je schouders laag en je armen en handen ontspannen op je bovenbenen of in je schoot.
  • Op je inademing breng je één van je armen boven je hoofd (kies intuïtief aan welke kant je begint) en op een uitademing buig je zijwaarts over je been. Kijk voor je bovenste arm langs omhoog.
  • Je voelt de strekking nu langs je zijkant. Probeer in deze houding een aantal keer rustig in en uit te ademen. Je kunt dan op je uitademing steeds een beetje verder ontspannen. Let er wel op dat je zitbotjes aan de mat blijven. Lukt dit niet? Buig dan iets minder ver opzij.
  • Na 3 – 5 ademhalingen kom je op je inademing weer omhoog. Laat je bovenste arm rustig zakken en herhaal de oefening aan de andere kant.

Een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *