Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over de zwangerschapscursus of zwangerschapsmassage.

Staat jouw vraag er niet tussen of wil je meer weten? Neem dan contact met mij op.

Algemene vragen

Wat betekent de naam Studio Shanti?

Het woord ‘shanti’ is afkomstig uit het Sanskriet (de klassieke taal uit India) en staat voor rust en innerlijke vrede. Dit sluit perfect aan bij mijn streven om jou te helpen jouw zwangerschap en bevalling in rust en ontspanning te ervaren.

Daarnaast heeft de naam ‘shanti’ ook een persoonlijke lading. Het is een afgeleide van Chantal en wordt door mijn vrienden en familie vaak voor mij gebruikt als bijnaam.

Welke algemene voorwaarden zijn van toepassing ?

Op de diensten van Studio Shanti zijn algemene voorwaarden van toepassing.

Lees hier welke algemene voorwaarden van toepassing zijn op de zwangerschapscursussen en privéles.

Lees hier welke algemene voorwaarden van toepassing zijn op de zwangerschapsmassage.

Vragen over de zwangerschapscursus 'Ontspannen zwanger & bevallen'

Wat is het verschil met andere zwangerschapscursussen, zoals hypnobirthing of zwangerschapsyoga?

Wat de lessen van de cursus ‘Ontspannen zwanger & bevallen’ uniek maakt is de combinatie van verschillende westerse en oosterse elementen, waaronder ook Do-In en shiatsu. De toegevoegde waarde daarvan zit in het werken met meridianen en drukpunten. Dit verbetert de doorstroming van de energie (ki) en helpt het lichaam bij het herstellen en/of behouden van de mentale en fysieke balans.

Dit kan helpen om zwangerschapskwalen te verminderen, zoals misselijkheid, vocht vasthouden, vermoeidheid en rugklachten. Bovendien zorgt het ervoor dat je lichamelijke spanningen kunt loslaten en geeft het rust in je hoofd.

Heb je ervaring met yoga nodig om deze zwangerschapscursus te volgen?

Nee, dat is helemaal niet nodig! Het gaat tijdens de zwangerschapscursus om ontspanning en de bewustwording van je eigen lichaam. Juist het (h)erkennen van je grenzen is hierbij van belang. De strekkingen zijn over het algemeen zacht en eenvoudig, zodat ze voor (bijna) iedereen te doen zijn.

Heb je specifieke klachten en twijfel je of zwangerschapsyoga in jouw situatie geschikt is? Neem dan even contact op om te overleggen en bespreek je eventuele deelname ook met jouw verloskundige.

Ik heb last van mijn bekken. Kan ik dan wel deelnemen aan de oefeningen?

De meeste oefeningen die we tijdens de cursus doen zijn juist erg goed voor je bekken. Bij enkele andere oefeningen krijg je opties of een alternatief als je last hebt van bekkenklachten.

Heb je veel last van bekkenpijn, dan is het belangrijk om tijdig een specialist (bekkenfysiotherapeut) te raadplegen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld terecht bij Fysiotherapie Muda. Ik heb hier zelf goede ervaringen mee.

Hoe is een les opgebouwd?

We beginnen iedere les met een ‘aandachtsoefening’ en enkele losmaakoefeningen. Op deze manier kun je even loskomen van de dagelijkse hectiek en word je je bewust van je lichaam en ademhaling.

Vervolgens gaan we verder met de praktische informatie rond een van de thema’s, fysieke oefeningen (zwangerschapsyoga / Do-In), shiatsu massage (zelfmassage), ademhalingstechnieken en bekkenbodemoefeningen. Tijdens de fysieke oefeningen besteden we vooral aandacht aan de lichaamsdelen die tijdens de zwangerschap en bevalling extra worden belast: het bekken, de rug en de benen. De ademhalingstechnieken en bekkenbodemoefeningen helpen je om je te (leren) ontspannen, concentreren en los te laten.

Elke les wordt afgesloten met een ontspanningsoefening en/of meditatie, waarbij je helemaal tot rust kunt komen en contact maakt met je eigen lichaam en je kindje. Op deze manier eindig je elke les met een leeg hoofd en een ontspannen lichaam.

* De partnerles heeft een afwijkende opbouw.

Wat trek ik aan naar de zwangerschapscursus?

Voor de lessen van de zwangerschapscursus is het prettig om sportkleding of andere gemakkelijk zittende kleding te dragen waarin je vrij kunt bewegen. Om contact te kunnen maken met de vloer worden er tijdens de lessen geen schoenen gedragen.

Houd er rekening mee dat we niet de hele les bewegen. Het kan dan ook prettig zijn om warme sokken en/of een vest mee te nemen.

Wat moet ik meenemen naar de les?

Het is fijn als je voor de lessen van de zwangerschapscursus je eigen handdoek of hammamdoek meeneemt. Daarnaast kan het prettig zijn om een flesje water mee te nemen. En warme sokken en/of vest voor de eindontspanning.

Op de locatie zijn yogamatjes, (meditatie)kussens en dekentjes aanwezig.

Vragen over zwangerschapsmassage

Vanaf wanneer mag ik tijdens mijn zwangerschap gemasseerd worden?

Je kunt een afspraak maken voor een ontspanningsmassage vanaf het tweede trimester van je zwangerschap (vanaf circa 16 weken) tot het einde van je zwangerschap.

Is de massage ook geschikt voor de periode na de bevalling?

Een postnatale massage (ook wel ‘mama-massage’ genoemd) is zeker ook na de bevalling heerlijk om te ontvangen. Het helpt je sneller te herstellen en zorgt voor ontspanning van de nek- en schouderspieren, die na de bevalling extra gebruikt worden tijdens de borstvoeding en/of het dragen van je kindje. Een massage na de bevalling kan ook stemmingswisselingen, hoofdpijn en vermoeidheid verminderen.

In principe kun je de massage boeken vanaf 4 weken na je bevalling. Ben je bevallen met een keizersnede? Dan kun je de massage boeken na 6 weken.

Twijfel je of een massage in jouw specifieke situatie verstandig is? Overleg dan eerst even met je verloskundige, gynaecoloog of huisarts.

Welke lichaamsdelen worden gemasseerd?

Tijdens de complete zwangerschapsmassage komen (bijna) alle lichaamsdelen aan bod: rug, buik, benen, voeten, armen, handen, decolleté, schouders, nek en hoofd.

Heb je bepaalde klachten, bijvoorbeeld spataderen op je benen? Of vind je het niet prettig om op je buik of een ander lichaamsdeel aangeraakt te worden? Geef dit dan aan tijdens de intake, zodat ik hier rekening mee kan houden.

Wat voor olie wordt er tijdens de massage gebruikt?

Ik maak gebruik van druivenpitolie (neutraal of met een toevoeging van mandarijn).

De druivenpitolie wordt geperst uit druivenpitjes en bevat geen kleurstoffen, is ongeparfumeerd, vrij van conserveringsmiddelen en 100% natuurlijk. Het voordeel van deze olie is dat zij geschikt is voor alle huidtypes (met name de gevoelige huid). Druivenpitolie is ook geschikt voor personen met een notenallergie.

Voor de toevoeging van mandarijn wordt een etherische olie gebruikt. Deze olie werkt rustgevend en is goed voor de huid (o.a. bij littekens, striae, acne, vette huid en versterking van de huid).

Op wat voor tafel word ik gemasseerd?

De zwangerschapsmassage vindt plaats op een massage-/behandeltafel. Door het extra dikke matras en het gebruik van een voedingskussen kun je hier comfortabel op liggen. Daarnaast is de tafel zeer stevig (belastbaar tot 250 kg). Op deze tafel kun je gemasseerd worden in zij- of rugligging. Lig je niet meer prettig op je rug? Dan zet ik eventueel een deel van de tafel iets omhoog.

Deze tafel bevat geen uitsparingen voor de buik of borsten. Uit ervaring weet ik dat het tijdens je zwangerschap heel fijn is om even op je buik te kunnen liggen, maar of je comfortabel ligt op zo’n tafel hangt erg af van je lichaamsverhoudingen en de grootte van je buik en/of borsten.

Moet ik na de massage nog ergens rekening mee houden?

Tijdens een massage wordt de afvoer van afvalstoffen gestimuleerd. Deze afvalstoffen worden door je nieren gefilterd, zodat ze afgevoerd kunnen worden via je urine. Om je lichaam te ondersteunen in dit proces is het belangrijk om na de massage veel water of kruidenthee te drinken.

Daarnaast keer je tijdens een ontspanningsmassage vaak meer in jezelf en ontspant je lichaam en geest. Je kunt dan na de massage minder alert zijn. Houd hier rekening mee in het verkeer. Daarnaast raad ik je aan om geen intensieve bezigheden te plannen direct na je massage, zodat het effect nog even kan aanhouden.

Hoe vaak is een zwangerschapsmassage nodig?

Dit hangt helemaal af van jouw eigen wensen en behoeften. Je voelt vaak zelf wel aan of je lichaam behoefte heeft aan ontspanning en/of verlichting van bepaalde klachten.

Sommige aanstaande mama’s vinden het prettig om regelmatig een afspraak te plannen voor een zwangerschapsmassage. Voor anderen is het een eenmalig cadeautje voor zichzelf. Ook als je maar één keer een zwangerschapsmassage ontvangt is het al effectief.

Luister hierin dus vooral naar je eigen lichaam. En combineer het eventueel met zelfmassage en partnermassage thuis. Tijdens de zwangerschapscursus ‘Ontspannen zwanger & bevallen’ ontvang je hiervoor praktische tips.